Neem (weer) controle over je collectie!

Ik ben nu al zo’n 2 jaar wat actiever bezig met make-up en gezichtsverzorging. In die periode heb ik van alles gekocht, gekregen, en uitgetest om te zien wat wel en vooral wat niet werkt. Wellicht dat sommigen dit ook herkennen, maar mij bij stroomden mijn bakjes vol met oogschaduw, blushes en dagcrèmes. Als controlfreak zijnde raakte ik de controle kwijt over mijn collectie. Ik heb afgelopen zomer mijn collectie zowel fysiek als digitaal georganiseerd, en hierbij meer inzicht gekregen in wat ik heb en gebruik. In deze blog vertel ik je hoe ik dat aangepakt heb en hoe ik nu weer controle heb over mijn collectie.

Meestal is de fysieke organisatie van je producten niet het (grootste) probleem: de meeste mensen hebben iets van een organisatie systeem voor hun collectie om het overzichtelijk te houden. Ik gebruik hier momenteel Goodiebox dozen voor, en elke doos bevat één of meerdere categorieën producten, afhankelijk van de hoeveelheid producten die ik in een categorie bezit. Een andere optie is bijvoorbeeld een ladekastje gebruiken (IKEA heeft hele mooie ladekastjes). Voordeel van een systeem is dat je makkelijker producten kan vinden als iets op is, of als je een andere bronzer wilt gebruiken op je avondje uit.

Mensen die mij al wat langer kennen weten dat ik graag dingen organiseer (ja daar word ik echt gelukkig van). Ik heb dus ook een Excel-bestand met mijn gehele collectie. Ik ben gestart met deze “digitale” organisatie om meer inzicht te krijgen in niet alleen hoeveel producten ik heb, maar vooral de waarde ervan, of ik het zelf heb gekocht of gekregen, hoe lang ik het product in bezit heb, de maand waarin ik het product geopend heb (vooral belangrijk voor producten zoals mascara’s), en wat ik ermee heb gedaan. Sommige producten verkoop ik, anderen geef ik weg, of ik maak het daadwerkelijk op. Op deze manier kan ik aan het einde van het jaar precies zien hoeveel ik momenteel in bezit heb en wat de marktwaarde is. Nog veel leuker is dat je op deze manier kan bijhouden wat je opmaakt, en wat de marktwaarde is van deze producten! Kun je jezelf toch weer een schouderklopje geven als je producten hebt opgemaakt (ook als je niks opmaakt mag je jezelf een schouderklopje geven).

Hierboven zie je een gedeelte van mijn collectie zoals dat in mijn Excel-bestand staat. Al het begin is lastig, en dus ook het begin van een dergelijke inventarisatie, tenzij je dit heel leuk vindt zoals ik, dan valt het wel mee. De makkelijkste manier om een dergelijk bestand aan te maken is simpelweg te beginnen met de producten die je hebt. Ik heb alles op mijn bed gelegd, en terwijl ik mijn collectie fysiek organiseerde, schreef ik de eigenschappen van de producten op en was ik dus ook digitaal aan het organiseren! Elk product krijgt een hoofdcategorie (make-up, gezichtsverzorging, haarverzorging, huidverzorging of nagelverzorging), en dan een subcategorie zodat ik op elk moment elke categorie kan nalopen om te checken of alles nog klopt. Als een product een kleur heeft geef ik dat ook aan (toegegeven: daar doe ik op dit moment vrij weinig mee). Vervolgens schrijf ik het jaar van aanschaf op, hoe ik eraan ben gekomen (via een beautybox, gekocht of gekregen) en wat de marktwaarde is. Soms koop ik wel eens producten in de aanbieding, en dan pas ik de marktwaarde aan aan die prijs. Bij producten die ik niet zelf heb gekocht zoek ik op wat de verkoopprijs is, en noteer ik deze.

Wanneer je dit voor al je producten hebt gedaan is eigenlijk het grote werk gedaan (hoeraatje voor jezelf!). Nu is het een kwestie van bijhouden: iedere keer als ik wat koop, krijg, of een beautybox ontvang, werk ik mijn Excel-bestand bij met de nieuwe producten. Zo ook met de producten die ik opmaak. Deze houd ik al bij voor mijn Project Pan, dus het is een kleine moeite voor mij om dat hieraan toe te voegen.

Hieronder zie je een samenvatting van een deel van mijn subcategorieën. Dit tweede tabblad geeft weer hoeveel producten ik per subcategorie heb, en wat de marktwaarde is, uitgesplitst per manier van aanschaf (gekocht, gekregen of via een beautybox). Hier kun je mooie totalen van berekenen (*insert guilty look here*), en in mijn geval had ik niet door hoeveel ik had uitgegeven. Het kan een goede manier zijn om wat minder te kopen, en eerst wat producten op te maken, als je één getal ziet dat de waarde van je collectie weergeeft.

In dit overzicht staan ook twee kolommen wat apart van de rest. Hier houd ik bij hoeveel producten ik van een subcategorie heb opgemaakt, en tel ik de marktwaarde van deze producten bij elkaar op. Je kan ervoor kiezen om producten uit je overzicht te verwijderen zodra ze op zijn, maar ik vind het leuk en motiverend om te zien hoeveel ik opmaak, en voor hoeveel ik opmaak. Vanaf het nieuwe kalenderjaar schoon ik mijn lijst op, haal ik de opgemaakte/verkochte/gedoneerde producten uit de lijst, en begin ik weer van voor af aan.

Op deze manier houd ik de controle over mijn collectie. Wanneer er producten in de aanbieding zijn, of ik in de verleiding kom om iets te kopen, kan ik met een paar klikken zien hoeveel ik al van dat product heb (dus nee, ik hoef geen nieuwe oogschaduw). Daarnaast helpt het mij enorm om te zien hoeveel ik opmaak in een jaar. Het motiveert me om meer op te maken en minder uit te geven, ik wil die totale bedragen naar acceptabele “laagtes” brengen.

Wil je ook graag aan de slag met je collectie? Stuur me dan een berichtje via Instagram, en ik stuur je mijn inventaris bestand op als voorbeeld. Heb je tips, tricks, hacks? Laat het dan achter in de comments!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: